Testy alergiczne punktowe PRICK

Choroby o charakterze alergicznym są trudne do zdiagnozowania ze względu na liczbę alergenów, jakie mogą oddziaływać na organizm Pacjenta. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi do ich rozpoznawania są testy alergiczne punktowe i płatkowe. Podstawowym wskazaniem do wykonania testów punktowych jest kliniczne podejrzenie jednej z chorób atopowych, związanych z nadwrażliwością na alergeny przenoszone przez powietrze (np.: pyłki roślin, roztocza kurzu domowego, grzyby pleśniowe, alergeny zwierząt domowych) lub alergeny pokarmowe (np.: mleko krowie, jajo, pszenicę, orzechy). Do schorzeń o takiej etiologii należą:

ü  atopowe zapalenie skóry

ü  okresowe i przewlekłe alergiczne zapalenie spojówek i błony śluzowej nosa

ü  pokrzywka i obrzęk naczynioruchowy

ü  astma oskrzelowa

ü  alergiczne zapalenie jamy ustnej

Testy alergiczne punktowe są wykonywane przy użyciu standaryzowanych wyciągów alergenowych. Roztwory alergenów są wprowadzane do naskórka na wewnętrznych powierzchniach przedramion na głębokość około 0,4 mm przy pomocy jednorazowych lancetów. Oceny wyników dokonuje się po upływie 15-20 minut od aplikacji.

Testy alergiczne punktowe nie mogą być wykonywane w każdym przypadku. Przeciwwskazaniami do ich przeprowadzenia są:

ü  zmiany chorobowe w miejscu wykonywania testów i zaostrzenie objawów alergii

ü  terapia lekami przeciwhistaminowymi oraz glikokortykosteroidami w okresie bezpośrednio poprzedzającym testy

ü  infekcje

ü  ciąża