Onkologia ginekologiczna w Szczecinie

Onkologia ginekologiczna jest dziedziną medycyny, która zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem zmian nowotworowych w obrębie żeńskiego układu rozrodczego. Wśród wielu jego odmian na szczególną uwagę zasługuje rak jajnika – najczęściej występująca odmiana raka kobiet. W naszej klinice w Szczecinie pracują lekarze, których specjalnością jest onkologia ginekologiczna. Diagnostykę i leczenie w tym zakresie prowadzą dr n. med. Anita Chudecka-Głaz i dr n. med. Piotr Włodarski.

Jest szóstym nowotworem powodującym śmierć u kobiet z powodu nowotworów złośliwych. W zestawieniu zachorowalności zajmuje 4. miejsce. Szczyt zachorowalności przypada na 4. i 5. dekadę życia. W Polsce rak szyjki macicy jest w dalszym ciągu jednym z głównych problemów, jakimi zajmuje się ginekologia onkologiczna. Nadal u wielu kobiet rozpoznanie następuje w bardzo zaawansowanych stadiach choroby. Tymczasem w krajach europejskich nastąpił znaczny spadek liczby zgonów spowodowanych tą chorobą (do 80%), głównie dzięki badaniom przesiewowym (cytologia płynna).
Główną przyczyną powstawania raka płaskonabłonkowego szyjki macicy jest wirus brodawczka ludzkiego (HPV). Jego obecność stwierdza się w 90% raków, przede wszystkim typ 16 i 18.

Do innych czynników ryzyka związanych z rakiem szyjki macicy zaliczamy:

• wczesne rozpoczęcie współżycia płciowego
  • dużą liczbę partnerów seksualnych
  • partnerów „wysokiego ryzyka” (poligamia, zakażeni HPV)
  • palenie tytoniu
  • liczne ciąże i porody
  • dietę ubogą w owoce i warzywa

Stanem przedrakowym jest DYSPLAZJA ŚRÓDNABŁONKOWA (LSIL, HSIL).   „Nadżerka” poprawnie nazywana ektopią gruczołową NIE JEST STANEM PRZEDRAKOWYM.
Wczesne wykrycie raka szyjki macicy daje szansę całkowitego wyleczenia. Należy pamiętać o regularnym, najlepiej corocznym wykonywaniu badań cytologicznych.
Jednym z pierwszych objawów jest krwawienie „kontaktowe” np. po odbyciu stosunku płciowego lub nieprawidłowa „cuchnąca” wydzielina z pochwy. Każde nieprawidłowe krwawienie wymaga badania ginekologicznego.

W naszym gabinecie mogą Panie wykonać tradycyjną cytologię (na szkiełku) ale również dysponujemy możliwością wykonania tzw. cytologii płynnej. W placówce pobieramy cytologie na podłoże płynne SurePath, które gwarantuje najwyższą jakość i wykrywalność zmian patologicznych spośród wszystkich dostępnych na rynku testów. Dzięki niemu wykrywalność zmian przednowotworowych jest zwiększona aż o 64.4%.  Badanie cytologiczne możemy uzupełnić diagnostyką molekularną wykonując badanie na obecność wirusów HPV. W razie nieprawidłowych wyników badan cytologicznych wykonamy kolposkopię i pobierzemy wycinki do badania histopatologicznego.

Rak jajnika

Drugim poważnym problemem, jakim zajmuje się ginekologia onkologiczna, jest rak jajnika. Nowotwór rozwija się głównie u kobiet w okresie około i postmenopauzalnym (średnia wieku zachorowania to 53 lata). Niezwykle rzadko występuje u dziewczynek, rzadko u młodych kobiet, chociaż nie są to sytuacje niemożliwe. Zwiększone ryzyko występowania raka jajnika jest związane z małą liczbą porodów lub ich brakiem, przewlekłą, długotrwałą endometriozą, wcześniejszym napromieniowaniem miednicy małej, stosowaniem kosmetyków do higieny intymnej zawierających kryształy talku. Natomiast ciąża, długotrwała laktacja i stosowanie antykoncepcji hormonalnej obniżają ryzyko związane z rakiem jajnika.

Opisane są zespoły rodzinnego występowania raka jajnika:
• Zespół dziedzicznego występowania raka jajnika
• Zespół dziedzicznego występowania raka jajnika i raka sutka
• Zespół Lynch II

Za dziedziczne zespoły raka jajnika i sutka są odpowiedzialne mutacje genów BRCA 1 i BRCA 2. Pacjentki, u których stwierdzono mutację genu BRCA 1 mają ryzyko rozwoju raka jajnika nawet do 60%. Dlatego bardzo ważne jest wykonanie badań genetycznych u pacjentek, u których w rodzinie stwierdza się przypadki nowotworów złośliwych (nie tylko ginekologicznych). Niestety rak jajnika w początkowym okresie rozwoju nie daje objawów klinicznych. Pojawiają się one późno, gdy guz osiąga dość duże rozmiary.  Jednymi z pierwszych, ale niedocenianych przez pacjentki objawów mogą być wzdęcia, zaparcia, problemy gastryczne, bóle podbrzusza, dolegliwości ze strony dróg moczowych. Procedury związane z diagnostyką raka jajnika:

• badanie ginekologiczne,
• markery nowotworowe CA 125, CA 19-9, CEA,
USG ginekologiczne dopochwowe.
Badanie ultrasonograficzne pozwala na:
• umiejscowienie guza i tym samym potwierdzenie, że punktem wyjścia jest rak jajnika,
• określenie lokalizacji jednostronnej lub obustronnej,
• pomiar guza i jego objętości,
• ocenę morfologii guza,
• wykonanie badania przepływów naczyniowych za pomocą techniki kolorowego Dopplera (Color Doppler Imaging CDI) lub Power Doppler (Color Doppler Energy CDE),
• przestrzenne obrazowania guza za pomocą ultrasonografii 3D,
• ewentualne stwierdzenie obecności przerzutów odległych np. do wątroby, sieci większej oraz potwierdzenie wodobrzusza.

Cechami obrazu ultrasonograficznego, które przemawiają za złośliwym charakterem guza jajnika są: obecność litej lub cystytyczno-litej zmiany, z grubymi przegrodami i znacznie pogrubiałą i wyroślami zwróconymi do wewnątrz lub na zewnątrz zmiany. Zmiana dotyczy obu jajników. Analiza przepływów naczyniowych charakteryzuje sie niskim oporem (wskaźnik pulsacji PI poniżej 1.0 i wskaźnik oporu poniżej 0.4 oraz niskimi wartościami maksymalnej prędkości skurczowej i uśrednionej prędkości maksymalnej).
Rak jajnika jest leczony metodą radykalnego zabiegu usunięcia macicy z przydatkami z następową chemioterapią.

W naszym gabinecie mogą Panie wykonać badanie ginekologiczne, badanie ultrasonograficzne za pomocą wysokiej klasy aparatu Voluson E8 Expert umożliwiającego precyzyjną ocenę zmian w narządzie płciowym. W razie potrzeby skierujemy również pacjentkę na badania genetyczne.
Badanie ginekologiczne z oceną ultrasonograficzną narządu płciowego powinno być wykonywane min. raz w roku. U pacjentek z obciążeniami genetycznymi dodatkowo jest zalecane badanie antygenu CA 125.

Rak trzonu macicy

Ta odmiana nowotworu zajmuje piąte miejsce pod względem zachorowalności na nowotwory złośliwe u kobiet. Jednak duża skuteczność leczenia i często niski stopień zaawansowania nowotworu w momencie rozpoznania powodują, że zajmuje dalszą pozycją wśród przyczyn umieralności na nowotwory złośliwe u kobiet. Jest to nowotwór okresu pomenopauzalnego, z najwyższą zapadalnością w wieku od 55 do 70 lat.  10-15% przypadków zachorowań dotyczy również kobiet przed menopauzą.
Czynniki ryzyka raka trzonu macicy:

• wczesne wystąpienie pierwszej miesiączki,
• późna menopauza,
• niepłodność,
• otyłość,
• cukrzyca,
• nadciśnienie tętnicze,
• napromieniowanie miednicy mniejszej,
• wysoki status socjoekonomiczny.

Stanem przednowotworowym są atypowe rozrosty endometrium. U 25% kobiet z atypowym rozrostem endometrium dojdzie do rozwoju raka trzonu macicy.
Podstawowym objawem klinicznym JEST NIEPRAWIDŁOWE KRWAWIENIE Z DRÓG RODNYCH. Każdy przypadek krwawienia pomenopauzalnego wymaga wykonania specjalistycznego badania ultrasonograficznego oraz weryfikacji histopatologicznej, czyli wykonania zabiegu wyłyżeczkowania jamy macicy lub hysteroskopii. U kobiet w okresie przedmenopauzalnym acykliczne krwawienia wymagają wykluczenia innych przyczyn (krwawienia czynnościowe, ektopie szyjkowe, polipy szyjki macicy, ciąża). Po ich wykluczeniu również należy przeprowadzić weryfikację histopatologiczną.
Warunkiem dobrego rokowania i prawdopodobieństwa 100% wyleczenia jest wczesna diagnoza. Dlatego nie należy lekceważyć żadnego przypadku krwawienia z dróg rodnych.

Rak sromu

Ginekologia onkologiczna zajmuje się też leczeniem raka sromu. Najczęściej występuje on u kobiet po 60 r.ż., ale może być stwierdzany również w młodszym wieku. Często jest rozpoznawany w zaawansowanym stadium ze względu na zwłokę w podejmowaniu decyzji ze strony pacjentki o konieczności konsultacji lekarskiej.
Może rozwijać się bezobjawowo, ale często daje objawy pod postacią świądu i bólu. Miejscowo stwierdza się białe zabarwienie sromu zwane „leucoplakią”, owrzodzenie, naciek lub kalafiorowatą narośl.
Każda podejrzana zmiana na sromie WYMAGA POBRANIA WYCINKA DO WERYFIKACJI HISTOPATOLOGICZNEJ!!